PRIMĂRIA COMUNEI CIORTESTI
Bine ați venit pe site-ul nostru!
Anunțuri utile
COMUNICAT DE PRESA
„PNRR: Fonduri pentru România modernă și reformată!”
Comuna Ciortești anunță demararea proiectului „CENTRU DE ZI PENTRU CONSILIERE ȘI SPRIJIN PENTRU PĂRINȚI ȘI COPII ÎN COMUNA CIORTEȘTI, JUDEȚUL IAȘI” prin PNRR, Componenta C13 – REFORME SOCIALE, investiția I1 – „Crearea unei rețele de centre de zi pentru copiii expuși riscului de a fi separați de familie”.
Noul centru va oferi servicii sociale integrate pentru prevenirea separării copiilor de familie și creșterea calității vieții în 45 de gospodării din comună. Valoarea totală a proiectului se ridică la 2.310.827 lei, din care 1.935.084 lei finanțare nerambursabilă.
Centrul va pune la dispoziție consiliere psihologică, suport educațional, activități de socializare și petrecere a timpului liber pentru copii, precum și cursuri de educație parentală și consiliere în carieră pentru părinți/tutori.
Data de inceput a proiectului este 15.12.2022, iar data de finalizare este 15.04.2026, durata de implementare a acestuia fiind de 40 de luni, perioadă în care vor fi finalizate toate achizitiile și lucrările prevăzute prin Proiect.Durata proiectului proiectului este cuprinsă între 06.12.2023 și 31.10.2024. La finalizare, centrul va continua să ofere sprijin permanent familiilor din comună.
Prin implicarea activă a membrilor comunității, ne dorim crearea unui mediu propice pentru dezvoltarea armonioasă a copiilor și consolidarea legăturilor de familie pe termen lung.
Cu considerație,
Primăria Comunei Ciortești
Anunturi
Alegeri 2024
GDPR- Protectia datelor cu caracter personal
Colinele Ciortestilor Ziar Local
ACTELE NORMATIVE CARE REGLEMENTEAZĂ ORGANIZAREA ȘI FUNCȚIONAREA PRIMĂRIEI ȘI CONSILIULUI LOCAL AL COMUNEI CIORTESTI
- ● Constituția României
- ● Ordonanța de urgență nr.57/2019 privind Codul administrativ, cu modificările și completările ulterioare:
- ● Ordonanța de urgență nr.21/2004 privind Sistemul Naţional de Management al Situaţiilor de Urgenţă, cu modificările şi completările ulterioare
- ● Legea nr.481/2004 privind protecția civilă, republicată, cu modificările ulterioare:
- ● Legea nr.52/2003 privind transparența decizională în administrația publică, republicată:
- ● Legea nr.24/2000 privind normele de tehnică legislativă pentru publicarea actelor normative, republicată (r2), cu modificările și completările ulterioare
- ● Codul civil al României aprobat prin Legea nr.287/2009, republicată, cu modificările ulterioare:
- ● Legea nr.350/2001 privind amenajarea teritoriului si urbanismul, cu modificările și completările ulterioare:
- ● Legea nr.50/1991privind autorizarea executării lucrărilor de construcții, republicată, cu modificările și completările ulterioare:
- ● Legea nr. 10/1995 privind calitatea în construcții, republicată (r2), cu modificările și completările ulterioare:
- ● Legea nr.416/2001 privind venitul minim garantat, cu modificările și completările ulterioare:
- ● Legea nr. 448/2006 privind protectia si promovarea drepturilor persoanelor cu handicap, republicată, cu modificările și completările ulterioare:
- ● Legea asistenței sociale nr. 292/2011, cu modificările și completările ulterioare:
- ● Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare:
- ● Legea contabilității nr. 82/1991, republicată (r4), cu modificările și completările ulterioare:
- ● Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările și completările ulterioare:
- ● Legea nr. 119/1996 ci privire la actele de stare civilă, republicată (r2), cu modificările și completările ulterioare:
- ● Legea nr. 98/2016 privind achizițiile publice, cu modificările și completările ulterioare:
- ● Legea nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrări și concesiunile de servicii, cu modificările și completările ulterioare:
- ● Legea nr.333/2003 cu privire la paza obiectivelor, bunurilor, valorilor şi protecţia persoanelor, republicată, cu modificările și completările ulterioare
- ● Legea nr.176/2010 privind integritatea în exercitarea funcţiilor şi demnităților publice, pentru modificarea şi completarea Legii nr.144/2007 privind înfiinţarea, organizarea şi funcţionarea Agenţiei Naţionale de Integritate, precum şi pentru modificarea şi completarea altor acte normative, cu modificările și completările ulterioare
- ● Legea nr.161/2003 privind unele măsuri pentru asigurarea transparenței în exercitarea demnităților publice, a funcțiilor publice şi în mediul de afaceri, prevenirea şi sancţionarea corupției, cu modificările și completările ulterioare:
- ● Legea fondului funciar 18/1991 rerepublicată, cu modificările și completările ulterioare:
- ● Ordonanța nr. 28/2008 privind registrul agricol, cu modificările și completările ulterioare:
- ● Legea nr. 145/2014 pentru stabilirea unor masuri de reglementare a pietei produselor din sectorul agricol, cu modificările și completările ulterioare
- ● Legea nr.17/2014 privind unele măsuri de reglementare a vânzării-cumpărării terenurilor agricole situate în extravilan şi de modificare a Legii nr. 268/2001 privind privatizarea societăţilor comerciale ce deţin în administrare terenuri proprietate publică şi privată a statului cu destinaţie agricolă şi înfiinţarea Agenţiei Domeniilor Statului, cu modificările și completările ulterioare:
- ● Legea nr.190/2018 privind masuri de punere în aplicare a Regulamentului (UE) 2016/679 al Parlamentului European si al Consiliului din 27 aprilie 2016 privind protectia persoanelor fizice în ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE, cu modificările ulterioare:
- ● Ordonanța Guvernului nr. 119/1999 privind privind controlul intern si controlul financiar preventiv, republicată, cu modificările ulterioare:
- Acte normative cu impact asupra activității:
- ● Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informațiile de interes public, cu modificările şi completările ulterioare:
- ● Ordonanța Guvernului nr. 27/2002 privind reglementarea activităţii de soluționare a petiţiilor, cu modificările ulterioare:
- ● Ordonanța Guvernului nr. 80/2003 privind concediul de odihnă anual şi alte concedii ale preşedinţilor şi vicepreşedinţilor consiliilor judeţene, precum şi ale primarilor şi viceprimarilor, cu modificările ulterioare
- ● Hotărârea Guvernului nr. 432/2004 privind dosarul profesional al funcționarilor publici, cu modificările și completările ulterioare:
- ● Hotărârea Guvernului nr. 905/2017 privind registrul general de evidenţă a salariaților:
- ● Hotărârea Guvernului nr. 250/1992 privind concediul de odihnă și alte concedii ale salariaților din administrația publică, din regiile autonome cu specific deosebit și din unitățile bugetare, republicată, cu modificările ulterioare:
- ● Ordinul nr. 25/1382/37/1642/14297/746/20/2020, publicat în MOR, Partea I, nr. 307 din 13 aprilie 2020 privind aprobarea Normelor tehnice privind modul de completare a registrului agricol pentru perioada 2020 – 2024:
- ● Ordinul Secretariatului General al Guvernului nr. 600/2018 privind aprobarea Codului controlului intern managerial al entitatilor publice
Alte informatii de interes public
Rapoarte de aplicare a Legii 52/2003
Agenda Publica
Situatia drepturilor salariale
Legea 159/2016
Bilanturi Contabile
Buletinul informativ (Legea 544/2001)
Rapoarte de Activitate
Programe Strategii
Cariera
Institutii subordonate
Legislatie
Persoana responsabilă pentru aplicarea Legii 544/2001 în cadrul instituţiei noastre este doamna MUNTENESCU RODICA
S.V.S.U
Contact
Contact Primarie Ciortești
- Adresa: Str. PRINCIPALA, NR.16 LOC. Ciortești, Județul Iasi
- Telefon: 0232 320 800
- Fax: 0232 320 800
- e-Mail: primaria.ciortesti@yahoo.com
- Pagina Oficială Facebook
Program funcționare
- Luni: 8 - 16 Marti: 8 - 16 Miercuri: 8 - 16 Joi: 8 - 16 Vineri: 8 - 16
Program de audiente
- Primar: Luni-Joi - 8-12 Viceprimar: Marti - 8-12 Secretar general: Miercuri - 8-12
Registrul Agricol
Taxe si Impozite
Asistenta Sociala
Urbanism
Stare Civila
Ordonanțe militare – COVID-19
ORDONANȚA MILITARĂ nr. 2 din 21.03.2020 privind măsuri de prevenire a răspândirii COVID-19
ORDONANȚA MILITARĂ nr. 3 din 24.03.2020 privind măsuri de prevenire a răspândirii COVID-19
ORDONANȚA MILITARĂ nr. 4 din 29.03.2020 privind măsuri de prevenire a răspândirii COVID-19
ORDONANȚA MILITARĂ nr. 5 din 30.03.2020 privind măsuri de prevenire a răspândirii COVID-19
ORDONANŢĂ nr. 7 din 4 aprilie 2020 MILITARĂ privind măsuri de prevenire a răspândirii COVID-19
ORDONANȚA MILITARĂ nr. 9 din 16.04.2020 privind măsuri de prevenire a răspândirii COVID-19
ORDONANȚA MILITARĂ nr. 10 din 27.04.2020 privind măsuri de prevenire a răspândirii COVID-19
Transparenta Salariala
Strategii de Dezvoltare
Buget
Contabilitate
Achizitii Publice
Legislatie
Regulament de Organizare de Functionare
Hotarari
Proiecte Hotarari
Procese Verbale
Sedinte, Ordine de zi
Consiliu Local
Componența:
- ✦ Serban Daniel
- ✦ Chirila Violeta
- ✦ Danila Ecaterina
- ✦ Gurzun Gheorghe
- ✦ Anastasie Ana
- ✦ Scafariu Petronela
- ✦ Ocneanu Vasile
- ✦ Rusu Vasile
- ✦ Pintilie Ilie
- ✦ Smoc Daniel Vasile
- ✦ Asofiei Vasile
- ✦ Vieru Costache
Atributiile consiliului local:
Art. 155/ O.U.G. nr. 57/2019
- Consiliul local are inițiativă și hotărăște, în condițiile legii, în toate problemele de interes local, cu excepția celor care sunt date prin lege în competența altor autorități ale administrației publice locale sau centrale.
-
Consiliul local exercită următoarele categorii de atribuții:
- atribuții privind unitatea administrativ-teritorială, organizarea proprie, precum și organizarea și funcționarea aparatului de specialitate al primarului, ale instituțiilor publice de interes local și ale societăților și regiilor autonome de interes local;
- atribuții privind dezvoltarea economico-socială și de mediu a comunei, orașului sau municipiului;
- atribuții privind administrarea domeniului public și privat al comunei, orașului sau municipiului;
- atribuții privind gestionarea serviciilor de interes local;
- atribuții privind cooperarea interinstituțională pe plan intern și extern.
-
În exercitarea atribuțiilor prevăzute la alin. (2) lit. a), consiliul local:
- aprobă statutul comunei, orașului sau municipiului, precum și regulamentul de organizare și funcționare a consiliului local; prin ordin al ministrului de resort se aprobă un model orientativ al statutului unității administrativ-teritoriale, precum și un model orientativ al regulamentului de organizare și funcționare a consiliului local;
- alege viceprimarul/viceprimarii, din rândul consilierilor locali, la propunerea primarului sau a consilierilor locali, în condițiile art. 152 alin. (2);
- aprobă, în condițiile legii, la propunerea primarului, înființarea, organizarea și statul de funcții ale aparatului de specialitate al primarului, ale instituțiilor publice de interes local, reorganizarea și statul de funcții ale regiilor autonome de interes local, precum și înființarea, reorganizarea sau desființarea de societăți de interes local și statul de funcții al acestora;
- exercită, în numele unității administrativ-teritoriale, toate drepturile și obligațiile corespunzătoare participațiilor deținute la societăți sau regii autonome, în condițiile legii;
- hotărăște înființarea sau reorganizarea de instituții, servicii publice, societăți și regii autonome, în condițiile legii.
-
În exercitarea atribuțiilor prevăzute la alin. (2) lit. b), consiliul local:
- aprobă, la propunerea primarului, bugetul unității administrativ-teritoriale, virările de credite, modul de utilizare a rezervei bugetare și contul de încheiere a exercițiului bugetar;
- aprobă, la propunerea primarului, contractarea și/sau garantarea împrumuturilor, precum și contractarea de datorie publică locală prin emisiuni de titluri de valoare, în numele unității administrativ-teritoriale, în condițiile legii;
- stabilește și aprobă impozitele și taxele locale, în condițiile legii;
- aprobă, la propunerea primarului, documentațiile tehnico-economice pentru lucrările de investiții de interes local, în condițiile legii;
- aprobă strategiile privind dezvoltarea economică, socială și de mediu a unității administrativ-teritoriale;
- asigură un mediu favorabil înființării și/sau dezvoltării afacerilor, inclusiv prin valorificarea patrimoniului existent, precum și prin realizarea de noi investiții care să contribuie la îndeplinirea programelor de dezvoltare economică regională și locală;
- asigură realizarea lucrărilor și ia măsurile necesare implementării și conformării cu prevederile angajamentelor asumate de România în calitate de stat membru al Uniunii Europene în domeniul protecției mediului și gospodăririi apelor pentru serviciile furnizate cetățenilor.
- Dacă bugetul unității administrativ-teritoriale, prevăzut la alin. (4) lit. a), nu poate fi adoptat după două ședințe consecutive, care au loc la un interval de cel mult 7 zile, activitatea se desfășoară pe baza bugetului anului precedent până la adoptarea noului buget, dar nu mai târziu de 45 de zile de la data publicării legii bugetului de stat în Monitorul Oficial al României, Partea I.
-
În exercitarea atribuțiilor prevăzute la alin. (2) lit. c), consiliul local:
- hotărăște darea în administrare, concesionarea, închirierea sau darea în folosință gratuită a bunurilor proprietate publică a comunei, orașului sau municipiului, după caz, precum și a serviciilor publice de interes local, în condițiile legii;
- hotărăște vânzarea, darea în administrare, concesionarea, darea în folosință gratuită sau închirierea bunurilor proprietate privată a comunei, orașului sau municipiului, după caz, în condițiile legii;
- avizează sau aprobă, în condițiile legii, documentațiile de amenajare a teritoriului și urbanism ale localităților;
- atribuie sau schimbă, în condițiile legii, denumiri de străzi, de piețe și de orice alte obiective de interes public local
-
În exercitarea atribuțiilor prevăzute la alin. (2) lit. d), consiliul local asigură, potrivit competenței sale și în condițiile legii, cadrul necesar pentru furnizarea serviciilor publice de interes local privind:
- educația;
- serviciile sociale pentru protecția copilului, a persoanelor cu handicap, a persoanelor vârstnice, a familiei și a altor persoane sau grupuri aflate în nevoie socială;
- sănătatea;
- cultura;
- tineretul;
- sportul;
- ordinea publică;
- situațiile de urgență;
- protecția și refacerea mediului;
- conservarea, restaurarea și punerea în valoare a monumentelor istorice și de arhitectură, a parcurilor, grădinilor publice și rezervațiilor naturale;
- dezvoltarea urbană;
- evidența persoanelor;
- podurile și drumurile publice;
- serviciile comunitare de utilități publice de interes local;
- serviciile de urgență de tip salvamont, salvamar și de prim ajutor;
- activitățile de administrație social-comunitară;
- locuințele sociale și celelalte unități locative aflate în proprietatea unității administrativ-teritoriale sau în administrarea sa;
- punerea în valoare, în interesul colectivității locale, a resurselor naturale de pe raza unității administrativ-teritoriale;
- alte servicii publice de interes local stabilite prin lege.
-
În exercitarea atribuțiilor prevăzute la alin. (2) lit. d), consiliul local:
- sprijină, în condițiile legii, activitatea cultelor religioase;
- aprobă construirea locuințelor sociale, criteriile pentru repartizarea locuințelor sociale și a utilităților locative aflate în proprietatea sau în administrarea sa.
-
În exercitarea atribuțiilor prevăzute la alin. (2) lit. e), consiliul local:
- hotărăște, în condițiile legii, cooperarea sau asocierea cu persoane juridice române sau străine, în vederea finanțării și realizării în comun a unor acțiuni, lucrări, servicii sau proiecte de interes public local;
- hotărăște, în condițiile legii, înfrățirea comunei, orașului sau municipiului cu unități administrativ-teritoriale din alte țări;
- hotărăște, în condițiile legii, cooperarea sau asocierea cu alte unități administrativ-teritoriale din țară sau din străinătate, precum și aderarea la asociații naționale și internaționale ale autorităților administrației publice locale, în vederea promovării unor interese comune.
-
În exercitarea atribuțiilor prevăzute la alin. (2) lit. a), b) și d), consiliul local:
- poate asigura, în tot sau în parte, cu acordul titularului dreptului de proprietate sau al celui de administrare, lucrările și fondurile necesare pentru reabilitarea, dotarea și funcționarea clădirilor în care își desfășoară activitatea autorități sau instituții publice a căror activitate prezintă un interes local. Bunurile achiziționate pentru dotări rămân în proprietatea unității administrativ-teritoriale;
- poate asigura, în tot sau în parte, cu acordul instituției sau autorității publice titulare a dreptului de proprietate sau de administrare, lucrări de amenajare, dotare și întreținere a clădirilor sau terenurilor aflate în proprietatea publică sau privată a statului, în scopul creșterii nivelului de atractivitate turistică a unității administrativ-teritoriale, cu condiția ca, prin acordul exprimat, titularul dreptului să permită accesul publicului în spațiile astfel îmbunătățite pe o perioadă de minimum 5 ani. Bunurile achiziționate pentru dotări rămân în proprietatea unității administrativ-teritoriale.
- Pentru realizarea atribuțiilor prevăzute la alin. (2) consiliul local poate solicita informări și rapoarte de la primar, viceprimar și de la conducătorii organismelor prestatoare de servicii publice și de utilitate publică de interes local.
- Consiliul local hotărăște acordarea unor sporuri și a altor facilități, potrivit legii, personalului angajat în cadrul aparatului de specialitate al primarului și serviciilor publice de interes local.
- Consiliul local poate conferi persoanelor fizice române sau străine cu merite deosebite titlul de cetățean de onoare al comunei, orașului sau municipiului, în baza unui regulament propriu. Prin acest regulament se stabilesc și condițiile retragerii titlului conferit. Acest regulament poate fi parte integrantă a statutului unității administrativ-teritoriale.
- Consiliul local îndeplinește orice alte atribuții, în toate domeniile de interes local, cu excepția celor date în mod expres în competența altor autorități publice, precum și orice alte atribuții stabilite prin lege.
Organizare
- Organigrama
- Regulament de ordine interioara
- Regulament de organizare si functionare
Declaratii de Interese
Declaratii de Avere si Interese
Situatii Urgenta
Transparenta Decizionala
Dispozitii
Conducerea
- Primar
- Viceprimar
- Secretar General
Primar
Apostol Alina
Atributiile primarului:
Art. 155/ O.U.G. nr. 57/2019
-
Primarul îndeplinește următoarele categorii principale de atribuții:
- atribuții exercitate în calitate de reprezentant al statului, în condițiile legii;
- atribuții referitoare la relația cu consiliul local;
- atribuții referitoare la bugetul local al unității administrativ-teritoriale;
- atribuții privind serviciile publice asigurate cetățenilor, de interes local;
- alte atribuții stabilite prin lege.
-
În temeiul alin. (1) lit. a), primarul:
- îndeplinește funcția de ofițer de stare civilă și de autoritate tutelară și asigură funcționarea serviciilor publice locale de profil;
- îndeplinește atribuții privind organizarea și desfășurarea alegerilor, referendumului și a recensământului;
- îndeplinește alte atribuții stabilite prin lege.
-
În exercitarea atribuțiilor prevăzute la alin. (1) lit. b), primarul:
- prezintă consiliului local, în primul trimestru al anului, un raport anual privind starea economică, socială și de mediu a unității administrativ-teritoriale, care se publică pe pagina de internet a unității administrativ-teritoriale în condițiile legii;
- participă la ședințele consiliului local și dispune măsurile necesare pentru pregătirea și desfășurarea în bune condiții a acestora;
- prezintă, la solicitarea consiliului local, alte rapoarte și informări;
- elaborează, în urma consultărilor publice, proiectele de strategii privind starea economică, socială și de mediu a unității administrativ-teritoriale, le publică pe site-ul unității administrativ-teritoriale și le supune aprobării consiliului local.
-
În exercitarea atribuțiilor prevăzute la alin. (1) lit. c), primarul:
- exercită funcția de ordonator principal de credite;
- întocmește proiectul bugetului unității administrativ-teritoriale și contul de încheiere a exercițiului bugetar și le supune spre aprobare consiliului local, în condițiile și la termenele prevăzute de lege;
- prezintă consiliului local informări periodice privind execuția bugetară, în condițiile legii;
- inițiază, în condițiile legii, negocieri pentru contractarea de împrumuturi și emiterea de titluri de valoare în numele unității administrativ-teritoriale;
- verifică, prin compartimentele de specialitate, corecta înregistrare fiscală a contribuabililor la organul fiscal teritorial, atât a sediului social principal, cât și a sediului secundar.
-
În exercitarea atribuțiilor prevăzute la alin. (1) lit. d), primarul:
- coordonează realizarea serviciilor publice de interes local, prin intermediul aparatului de specialitate sau prin intermediul organismelor prestatoare de servicii publice și de utilitate publică de interes local;
- ia măsuri pentru prevenirea și, după caz, gestionarea situațiilor de urgență;
- ia măsuri pentru organizarea executării și executarea în concret a activităților din domeniile prevăzute la art. 129 alin. (6) și (7);
- ia măsuri pentru asigurarea inventarierii, evidenței statistice, inspecției și controlului furnizării serviciilor publice de interes local prevăzute la art. 129 alin. (6) și (7), precum și a bunurilor din patrimoniul public și privat al unității administrativ-teritoriale;
- numește, sancționează și dispune suspendarea, modificarea și încetarea raporturilor de serviciu sau, după caz, a raporturilor de muncă, în condițiile legii, pentru personalul din cadrul aparatului de specialitate, precum și pentru conducătorii instituțiilor și serviciilor publice de interes local;
- asigură elaborarea planurilor urbanistice prevăzute de lege, le supune aprobării consiliului local și acționează pentru respectarea prevederilor acestora;
- emite avizele, acordurile și autorizațiile date în competența sa prin lege și alte acte normative, ulterior verificării și certificării de către compartimentele de specialitate din punctul de vedere al regularității, legalității și de îndeplinire a cerințelor tehnice;
- asigură realizarea lucrărilor și ia măsurile necesare conformării cu prevederile angajamentelor asumate în procesul de integrare europeană în domeniul protecției mediului și gospodăririi apelor pentru serviciile furnizate cetățenilor.
- Primarul desemnează funcționarii publici anume împuterniciți să ducă la îndeplinire obligațiile privind comunicarea citațiilor și a altor acte de procedură, în condițiile Legii nr. 135/2010, cu modificările și completările ulterioare.
- Pentru exercitarea corespunzătoare a atribuțiilor sale, primarul colaborează cu serviciile publice deconcentrate ale ministerelor și ale celorlalte organe de specialitate ale administrației publice centrale din unitățile administrativ-teritoriale, precum și cu autoritățile administrației publice locale și județene.
- Numirea conducătorilor instituțiilor publice de interes local, respectiv ai serviciilor publice de interes local se face pe baza concursului sau examenului organizat potrivit procedurilor și criteriilor aprobate de consiliul local la propunerea primarului, în condițiile părții a VI-a titlul II capitolul VI sau titlul III capitolul IV, după caz.
Viceprimar
Scafariu Florentin
Atributiile viceprimarului:
Art. 155/ O.U.G. nr. 57/2019
- Viceprimarul este subordonat primarului și, în situațiile prevăzute de lege, înlocuitorul de drept al acestuia, situație în care exercită, în numele primarului, atribuțiile ce îi revin acestuia. Primarul poate delega o parte din atribuțiile sale viceprimarului.
- Viceprimarul este ales, prin vot secret, cu majoritate absolută, din rândul membrilor consiliului local, la propunerea primarului sau a consilierilor locali.
- Exercitarea votului se face pe bază de buletine de vot. Alegerea viceprimarului se realizează prin hotărâre a consiliului local.
- În situația în care se aleg doi viceprimari, sunt declarați aleși candidații care au obținut votul majorității absolute. În această situație, consiliul local desemnează, prin hotărâre, care dintre cei doi viceprimari exercită primul calitatea de înlocuitor de drept al primarului.
- Eliberarea din funcție a viceprimarului se poate face de consiliul local, prin hotărâre adoptată, prin vot secret, cu majoritatea a două treimi din numărul consilierilor în funcție, la propunerea temeinic motivată a primarului sau a unei treimi din numărul consilierilor locali în funcție. Eliberarea din funcție a viceprimarului nu se poate face în ultimele 6 luni ale mandatului consiliului local.
- La deliberarea și adoptarea hotărârilor care privesc alegerea sau eliberarea din funcție a viceprimarului participă și votează consilierul local care candidează la funcția de viceprimar, respectiv viceprimarul în funcție a cărui schimbare se propune.
- Pe durata exercitării mandatului, viceprimarul își păstrează statutul de consilier local, fără a beneficia de indemnizația aferentă acestui statut, fiindu-i aplicabile incompatibilitățile specifice funcției de viceprimar prevăzute de cartea I titlul IV din Legea nr. 161/2003, cu modificările și completările ulterioare.
- Durata mandatului viceprimarului este egală cu durata mandatului consiliului local. În cazul în care mandatul consiliului local încetează sau încetează calitatea de consilier local, înainte de expirarea duratei normale de 4 ani, încetează de drept și mandatul viceprimarului, fără vreo altă formalitate.
Secretar General
Pascaru Gina
Atributiile secretarului:
Art. 155/ O.U.G. nr. 57/2019
-
Secretarul general al unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale îndeplinește, în condițiile legii, următoarele atribuții:
- avizează proiectele de hotărâri și contrasemnează pentru legalitate dispozițiile primarului, respectiv ale președintelui consiliului județean, hotărârile consiliului local, respectiv ale consiliului județean, după caz;
- participă la ședințele consiliului local, respectiv ale consiliului județean;
- asigură gestionarea procedurilor administrative privind relația dintre consiliul local și primar, respectiv consiliul județean și președintele acestuia, precum și între aceștia și prefect;
- coordonează organizarea arhivei și evidența statistică a hotărârilor consiliului local și a dispozițiilor primarului, respectiv a hotărârilor consiliului județean și a dispozițiilor președintelui consiliului județean;
- asigură transparența și comunicarea către autoritățile, instituțiile publice și persoanele interesate a actelor prevăzute la lit. a);
- asigură procedurile de convocare a consiliului local, respectiv a consiliului județean, și efectuarea lucrărilor de secretariat, comunicarea ordinii de zi, întocmirea procesului-verbal al ședințelor consiliului local, respectiv ale consiliului județean, și redactarea hotărârilor consiliului local, respectiv ale consiliului județean;
- asigură pregătirea lucrărilor supuse dezbaterii consiliului local, respectiv a consiliului județean, și comisiilor de specialitate ale acestuia;
- poate atesta, prin derogare de la prevederile Ordonanței Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociații și fundații, aprobată cu modificări și completări prin Legea nr. 246/2005, cu modificările și completările ulterioare, actul constitutiv și statutul asociațiilor de dezvoltare intercomunitară din care face parte unitatea administrativ-teritorială în cadrul căreia funcționează;
- poate propune primarului, respectiv președintelui consiliului județean înscrierea unor probleme în proiectul ordinii de zi a ședințelor ordinare ale consiliului local, respectiv ale consiliului județean;
- efectuează apelul nominal și ține evidența participării la ședințele consiliului local, respectiv ale consiliului județean a consilierilor locali, respectiv a consilierilor județeni;
- numără voturile și consemnează rezultatul votării, pe care îl prezintă președintelui de ședință, respectiv președintelui consiliului județean sau, după caz, înlocuitorului de drept al acestuia;
- informează președintele de ședință, respectiv președintele consiliului județean sau, după caz, înlocuitorul de drept al acestuia, cu privire la cvorumul și la majoritatea necesare pentru adoptarea fiecărei hotărâri a consiliului local, respectiv a consiliului județean;
- asigură întocmirea dosarelor de ședință, legarea, numerotarea paginilor, semnarea și ștampilarea acestora;
- urmărește ca la deliberarea și adoptarea unor hotărâri ale consiliului local, respectiv ale consiliului județean să nu ia parte consilierii locali sau consilierii județeni care se încadrează în dispozițiile art. 228 alin. (2); informează președintele de ședință, sau, după caz, înlocuitorul de drept al acestuia cu privire la asemenea situații și face cunoscute sancțiunile prevăzute de lege în asemenea cazuri;
- certifică conformitatea copiei cu actele originale din arhiva unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale;
- alte atribuții prevăzute de lege sau însărcinări date prin acte administrative de consiliul local, de primar, de consiliul județean sau de președintele consiliului județean, după caz.
- Prin derogare de la prevederile art. 21 alin. (2) din Legea nr. 273/2006 privind finanțele publice locale, cu modificările și completările ulterioare, în situațiile prevăzute la art. 147 alin. (1) și (2) sau, după caz, la art. 186 alin. (1) și (2), secretarul general al unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale îndeplinește funcția de ordonator principal de credite pentru activitățile curente.
-
Secretarul general al comunei, al orașului, al municipiului, respectiv al subdiviziunii administrativ-teritoriale a municipiului comunică o sesizare pentru deschiderea procedurii succesorale camerei notarilor publici, precum și oficiului de cadastru și publicitate imobiliară, în a cărei circumscripție teritorială defunctul a avut ultimul domiciliu:
- în termen de 30 de zile de la data decesului unei persoane, în situația în care decesul a survenit în localitatea de domiciliu;
- la data luării la cunoștință, în situația în care decesul a survenit pe raza altei unități administrativ-teritoriale;
- la data primirii sesizării de la oficiul teritorial, în a cărei rază de competență teritorială se află imobilele defuncților înscriși în cărți funciare înființate ca urmare a finalizării înregistrării sistematice.
-
Sesizarea prevăzută la alin. (3) cuprinde:
- numele, prenumele și codul numeric personal ale defunctului;
- data decesului, în format zi, lună, an;
- data nașterii, în format zi, lună, an;
- ultimul domiciliu al defunctului;
- bunurile mobile sau imobile ale defunctului înregistrate în evidențele fiscale sau, după caz, în registrul agricol;
- date despre eventualii succesibili, în format nume, prenume și adresa la care se face citarea.
- Atribuția prevăzută la alin. (3) poate fi delegată către una sau mai multe persoane care exercită atribuții delegate de ofițer de stare civilă, prin dispoziția primarului la propunerea secretarului general al unității/subdiviziunii administrativ-teritoriale.
- Primarul urmărește îndeplinirea acestei atribuții de către secretarul general al comunei, al orașului, al municipiului, respectiv al subdiviziunii administrativ-teritoriale a municipiului sau, după caz, de către ofițerul de stare civilă delegat, în condițiile alin. (5).
- Neîndeplinirea atribuției prevăzute la alin. (3) atrage sancționarea disciplinară și contravențională a persoanei responsabile.
-
Secretarii generali ai comunelor și cei ai orașelor unde nu funcționează birouri ale notarilor publici îndeplinesc, la cererea părților, următoarele acte notariale:
- legalizarea semnăturilor de pe înscrisurile prezentate de părți, în vederea acordării de către autoritățile administrației publice locale de la nivelul comunelor și orașelor a beneficiilor de asistență socială și/sau serviciilor sociale;
- legalizarea copiilor de pe înscrisurile prezentate de părți, cu excepția înscrisurilor sub semnătură privată.
Stat de functii
Despre comună
- Cultura
- Despre Comuna
- Stema Comunei
- Traditii populare
- Biblioteca
- Monografia comunei
- Caminul Cultural
Datini, obiceiuri, legende:
Colindatul si uratul sunt obiceiuri simbolice ancestrale mostenite din generatie în generatie, de la tatã la fiu, prin viu grai. În structura lor se gãsesc urmele unui fond arhaic, un bun liant care leagã spiritualitatea strãveche de cea actualã. ...
Crãciun este o semidivinitate arhaicã, înfãtisat ca un strãmos de o vârstã nedeterminatã întâlnit atât în vremea geto-dacilor cât si în perioada rãspândirii crestinismului. Cuvântul Crãciun înseamnã Cel Creat si se referã la un zeu solar, cãruia dacii i se închinau la 21 decembrie, la solstitiul de iarnã. Mos Crãciun este legat si de nasterea Mântuitorului Iisus, fiind cel care ne aduce bucurii si nu întâmplãtor în ipostaza de îmbucurãtor al copiilor. Mos Crãciun poate aduce cadouri oricui are puritate si stare de copil, indiferent de vârstã.
Colindatul cu Steaua de la Crãciun pânã la Boboteazã, vestind nasterea lui Iisus are analogii cu vechile osanale aduse lui Iisus.
Plugusorul sau cu uratul este o replicã a unui vechi ritual de fertilitate specificã muncilor agricole :... semne bune anul are; semne bune de belsug; trageti brazda de sub plug... ;Bucuria urãturii, legatã de trecerea spre un An Nou reprezintã un moment important al trecerii spre un nou început, este urmatã de semãnat.
Semãnatul are iarãsi analogii agrare, fiind pus pe seama fertilitãtii si fecunditãtii pãmântului, a Mamei Divine, care este însãmântatã pentru a da rod bogat si sãnãtos.. Sãnãtate Anul Nou si la Anul cu sãnãtate... Se aruncã boabe de grâu, porumb, orez pentru a rodi în casa celui semãnat, toate bogãtiile pãmântului care-i sunt absolut necesare traiului de zi cu zi. Jienii reprezintã un teatru de haiduci popular, alcãtuit din: Anul Vechi, Anul Nou, Jianul, Iubita Jianului, Muntenul I si Muntenul II, Turcul, Ciobanul, Haiducul I si Haiducul II, Cãpitanul si Vânãtorul.
Jocul Caprei foloseste mãstile zoomorfe în care sunt implicate diverse personaje din lumea ruralã (mosul, baba, tiganul, negustorul, vânãtorul, doctorul etc.), toate reflectând în parte îmbinarea pragmaticã a cotidianului cu sacrul si participarea tuturor categoriilor sociale la acest fenomen mistic.
Jocul Ursului. Ursul era asociat în vechime cu puterea, era un simbol al libertãtii si al mãretiei. Cel care stãpânea Ursul, stãpânea constiinta sa mereu fugarã, avea un autocontrol perfect asupra lucrurilor si fenomenelor trecãtoare. Chiar si puterea era iluzorie, dar aceasta îi dãdea sigurantã cã lumea este finitã si cã atotputernicia provine de la Divinitatea Supremã. Ursarii din Pietris umblau din sat în sat cu un urs, dresat, distrând oamenii prin dansul acestuia; ultimii ursari au fost întâlniti în perioada interbelicã.
Paparuda. Atunci când se abãtea câte o secetã si animalele nu mai aveau ce paste pe islaz, se iesea cu icoanele Bisericii pe câmp, iar la trei zile mai târziu cu paparuda. Paparuda era de obicei o femeie tânãrã goalã, îmbrãcatã cu boz. Circula pe ulitele satului strigând cât o tinea gura: Dã Doamne sã ploaie, dã Doamne sã ploaie ....Când ajungea prin fata portii fiecãrui sãtean, acesta, auzind strigãtele ei si ale copiilor care se tineau scai din urmã, ieseau la poartã cu gãleata cu apã si o aruncau pe paparudã, asa încât atât personajul cât si ceilalti participanti erau uzi leoarcã. Rareori se întâmpla ca dupã o asemenea ceremonie sã nu plouã.
Sezãtoarea. Rolul sezãtorilor este acela de a povesti si analiza evenimentele trecute si prezente. Sezãtoarea avea si scopuri practice: femeile si fetele torceau, impleteau, scãrmãnau lâna, coseau, ajutau gazda, etc. Sezãtorile puteau avea loc într-un loc public (Cãmin Cultural, Scoalã etc.) sau acasã la o familie de oameni gospodari. Fetele aranjau sezãtorile, invitau bãietii, stabileau casa unde avea sã fie sezãtoarea, aduceau lâna, acele de cusut, fãceau gustãri etc.
Gazda gãtea diverse bunãtãti: porumb fiert, cucurigi, turte prãjite, s.a. Flãcãii spuneau povesti si ghicitori, care mai de care mai deocheate, creând astfel voiosie si bunã dispozitie uitându-se nevoile si greutãtile traiului zilnic.
Claca i-a unit pe tãrani în cele mai grele momente fiind de folos celui lipsit de posibilitãti. Solidaritatea tãrãneascã se manifestã si astãzi, mai ales la ridicarea unei noi case, la construirea unei fântâni sau drum, la curãtatul islazului sãtesc, la constructia unui pod, etc.
Când o familie era la necaz, erau ajutati de sãteni, fãrã nici o obligatie, dar la rându-i trebuia, ca o îndatorire nescrisã sã tinã cont de cerintele altora.
Claca ca ajutor interuman se manifesta si cu ocazia unor petreceri: la nunti, botezuri, aniversãri, dar si în momente de grea încercare, înmormântãri, la praznice s.a.
În putinul timp liber avut la dispozitie tãranii se adunau în fata primãriei unde discutau despre recoltã, preturi, relatia cu boierii. O altã bunã parte din timp o petreceau la cârciumã.
De Crãciun gospodarii tãiau porcul din care nevestele pregãteau chistele, cârnati si tobã. Cu 2-3 zile înainte de Crãciun copii mergeau pe la casele oamenilor cu Steaua vestind marea sãrbãtoare a Nasterii Domnului Iisus Hristos.
Urma Ajunul Sfântului Vasile, Anul Nou, când se mergea prin sat cu colinde sau cu urãturi. Alte grupuri jucau Capra, Ursul, Cãlutul. În prima zi a Anului Nou copii semãnau cu grâu si primeau colaci, bani, nuci. Grâul era apoi strâns din urma celor ce semãnau si aruncat în ocolul animalelor pentru ca ele sã se înmulteascã precum acesta.
La Boboteazã se ridicã la bisericã o cruce din gheatã, mai ales când temperatura scãzutã permitea aceasta.Sãtenii merg la slujba efectuatã de preot si primesc aghiazmã.
La Florii este obiceiul de se a pune la poartã salcie iar în Duminica Mare, la 7 sãptãmâni dupã Pasti, tei. De Sfântul Andrei, pe 30 noiembrie, se ung tocurile si clantele de la usi cu usturoi împotriva strigoilor. Se fãcea de ursitã pentru a se afla cu cine aveau sã se mãrite fetele din sat.
La marile sãrbãtori de peste an, biserica era numai cu bãrbati îmbrãcati în scurte si în cap cu cãciuli, în timp ce femeile stãteau în jurul bisericii.
Hora satului. Cu ocazia unor sãrbãtori religioase importante ale satului, pentru a mai iesi din rutina zilnicã, se organizau hore sustinute de formatiile locale sau din jur, precum Fanfara de la Cozmesti, Duda, Pãdureni, Pietris. Bãtrânii satului stãteau pe margine si priveau jocul tinerilor. Cei mai curajosi si îndemânatici îsi luau o domnisoarã si se încingeau la dans pânã ce instrumentistii oboseau.
Hora este organizatã pe un islaz sau în centrul satului, într-un loc unde sã se poatã manifesta întreaga masã de oameni.
Descantece:
În fiecare sat existã câteva persoane care au „darul" de a descânta. Ca sã poti primi acest dar trebuie sã fii evlavios, bun la suflet, sã ai o vârstã mai micã decât a celui de la care primesti si înveti. ...
Descântecele pot fi pentru bube, deochi, boli, etc. Practic puterea de a descânta echivaleazã cu aceea de a exorciza, existã mai multe grade de exorcism, cel în cauzã fiind de intensitate micã.
Pentru deochi si descântec trebuie apã neînceputã si cãrbuni pusi într-o canã.
Preparatul nefolosit este aruncat sau îngropat în grãdinã chiar de mâna celui vindecat.
În marea majoritate a cazurilor cei care vindecã prin descântec sunt femei - natura receptivã femininã este mult mai aptã sã primeascã aceste initieri arhetipale ale naturii înconjurãtoare, fiind prin tipologia ei capabilã sã preia din încãrcãtura energeticã maleficã a celui descântat si sã o transfere spre purificare unor medii oculte subtile.
Este de remarcat cã uneori descântecele sunt diferite de la un sat la altul „câte babe atâtea descântece" sau „câte bordeie atâtea obiceie". Aproape în toate descântecele este folositã apa, care poate fi proaspãtã adicã neînceputã sau veche.
Cele mai renumite descântãtoare au fost înzestrate nativ cu puterea de "a face" sau de „a desface", fiind considerate niste fiinte deosebite printre muritori. Fiind înzestrate si cu liberul arbitru, „încercate" ori de cate ori îsi manifestau harul divin puteau „trece" foarte usor „pragul" de la divin la malefic
Unele s-au abtinut si au trãit în post si rugãciuni si au descântat doar pentru a face bine semenilor, altele au alunecat usor panta materialismului si a egoismului luând mana vacilor altor semeni, „bãtând panã la cioatã" pânã cel vrãjit pãrãsea planul fizic. Au fost putine cazuri, când pe patul de moarte, acestea îsi mãrturiseau aceste pãcate în mare secret pentru a fi iertate în lumea de dincolo.
În trecut, multe boli puteau fi vindecate doar prin rostirea unor incantatii, prin folosirea plantelor si a mineralelor de leac, a apei neîncepute de sorginte alchimicã.
Descântãtorii erau si sunt alchimistii lumii în care trãim. În descântece se foloseste frecvent formula: „Descântecul de la mine, leacul de la Dumnezeu". Pe lângã apã se mai foloseste: o cruce, busuioc, sãmântã, pãpãdie, fãinã, bors, tuicã, ulei, cãrbune, mãturã, lingurã, fier încins, etc. Descântãtoarea „exorcizeazã"omul de orice: de dragoste, de urât, de ceas rãu, de prãpãd, de singurãtate, de nechibzuintã, de pagubã, etc.
Puterea de a descânta este un dar de la Dumnezeu si pentru descântat nu se ia niciodatã bani. Cel care ia bani, obiecte, gãini negre, nu lucreazã cu Dumnezeu.
Descântecele mai pot fi de ursitã, manã la vaci, bubã rea, udmã, furunc ce iese sub brat, orbalt - durere de mãsele si urechi, speriat, etc. (Informatii: Merlan V. Petricã).
Decântãtorii sau alchimistii secolului nostru sunt din ce în ce mai rari sau chiar au dispãrut cu desãvârsire prin unele sate. Din informatiile noastre, astfel de descântãtori s-ar mai gãsi în unele sate mai izolate. Harul acesta ancestral este posibil sã se fi pierdut la multe persoane datoritã egoismului, materialismului si în special al ignorantei totale pe care o manifestã tineretul fatã de aceste manifestãri oculte, divinitorii, ale energiei Mamei Telurice care existã cu sau fãrã voia noastrã. Armonia cu energia misterioasã a Naturii (ca emanatie a Divinului Absolut), este o conditie sine-qua-non a existentei noastre ca entitãti divine, ca fiinte ale lui Dumnezeu. Ignorarea acestor aspecte depãrteazã fiinta umanã de planul divin fapt care nu rãmâne fãrã consecinte.
Descântece cu apã neînceputã
„Apa neînceputã" este apa care se ia înainte de rãsãritul soarelui, dintr-o fântâna, fãrã ca cineva sã fi ajuns acolo. Se mergea la sursa de apã cu picioarele goale târându-le prin iarba plinã de rouã. Gãleata cu care se ia apã sã fie clãtitã de trei ori cu aghiazmã sfintitã la Boboteazã. Este de preferat, pentru a fi mai cu leac, sã se meargã fãrã a se întâlni cu cineva. Nu trebuie sã te întorci pe drumul pe care te-ai dus. Dacã te întâlnesti cu cineva nu trebuie sã deschizi gura. Aceastã apã este bunã pentru deochi si boli de minti tulburi.
Este folositã în leacuri de dragoste, luatã când e lunã plinã - când umblã zburãtorii, ielele, imediat dupã miezul noptii. Dupã „apã neînceputã" trebuie sã meargã o fecioarã sau un om curat, fãrã pãcat. Cel ce merge dupã apã nu trebuie sã poarte un costum deochiat. Dacã apa este de la casa preotului trebuie sã poarte busuioc în sân. Este blestemat cel ce furã apã de la casele unde sunt fete de mãritat sau feciori de însurat.
Apa luatã, nu se pãstreazã dupã apusul soarelui ci se aruncã la rãdãcina copacilor cu fruct.
Pentru boli ca hemoragia, diaree ori transpiratia abundentã se bea apã „de întâlniturã", apã din locul unde se întâlnesc douã izvoare, luatã la rãsãritul sau la apusul soarelui.
Nu este permis ca la dus spre izvorul de apa sã scoti o vorbã, nici sã te uiti înapoi.
Bãtrânii satului mergeau la fântânile sãpate în acel an, din care se putea lua „apa neînceputa". Apa era sfintitã cu rugãciuni si mãtãnii. Cu cãrbuni, „apã neînceputã" si descântece stiute se vindecau si se vindecã o multime de boli (UJEUCA 2002, p. 4).
Tehnica descântecului
- 1. se preparã o turtã de fãinã din grâu cu zahãr sau miere si putinã cearã;
- 2. se pune apoi un sfredel în foc pânã la înrosire, dupã care acesta se introduce în apã neînceputã;
- 3. cu apa se spalã rana si apoi se aplicã turta pe bubã;
- 4. apa folositã se aruncã;
- 5. turta se tine la bubã pânã se rãceste, apoi se aruncã la un câine;
- 6. cana se pune obligatoriu cu fata în jos.
Credinte si practici magice culese de la bãtrâni, multe existând si în prezent:
La constructia unei case, deasupra acesteia, pe scheletul care formeazã coama acoperisului, mesterii fãceau de o parte si de alta douã cruci în jurul cãrora se pune busuioc si câte un stergar cu bani.
La streasinã casei sau grajdului rândunelele fac cuiburi ce nu trebuie stricate de gospodar. Se spune cã sunt aducãtoare de noroc dacã se pãstreazã, în caz contrar pãsãrile vor da foc casei.
Când mirii sunt în fata altarului în timpul oficierii slujbei religioase cel care vrea sã conducã în casã trebuie sã-l calce pe picior pe celãlalt.
Copii nebotezati plâng deoarece cer botezul.
De Ziua Crucii, târâtoarele intrã în pãmânt, altfel este semn de toamnã lungã.
Cocosul ce cântã la usã anuntã musafiri
Fetele nu mãnâncã din oalã pentru a nu le ploua la nuntã.
Fluieratul în casã face a pustiu.
Dacã la Ignat splina porcului se constatã cã este la început subtire si apoi se îngroasã, înseamnã cã iarna va fi la început usoarã si apoi se va înrãutãti si invers.
În seara Anului Nou sãtenii fãceau un calendar din ceapã. Se asezau în ordinea lunilor 12 coji de ceapã în care se presãra sare. În cojile în care sarea nu s-a topit, în acele luni corespunzãtoare va fi secetã. În cojile în care va fi apã înseamnã cã în acele luni vor fi precipitatii abundente.
În ziua de luni nu trebuia sã dai nimic din casã, pentru a nu da toatã sãptãmâna, în schimb, trebuie sã muncesti, sã fii bun, sã primesti bani, pentru cã asa vei fi toatã sãptãmâna. În aceastã zi nu se îngroapã mortii.
Cucuveaua este pasãrea care prevesteste moartea.
Existã descântece de cãlcat. Femeia care a nãscut gemeni poate vindeca persoane care si-au scrântit piciorul sau mâna. Persoana bolnavã se aseazã cu partea vãtãmatã a corpului pe pragul de la iesirea din casã, cu spatele în interior si fata spre exterior. Femeia calcã pe locul bolnav de trei ori la iesirea din casã.
Aruncarea cu apã sfintitã prin gospodãrie.
Omul era profund încredintat cã faptele sale pot atrage nenorocirea asupra gospodãriei sale, iar aceastã credintã îi influenteazã comportamentul.
A pãsi pragul cu piciorul stâng nu e bine, a îmbrãca o hainã pe dos pentru a avea noroc, a iesi cuiva cu cãldarea goalã înainte e semn rãu, nu se lucreazã în vie timp de nouã joi dupã Pasti, nu se lucreazã de Sfintii Foca si Pãlie etc.
(BUTNARU 2007, 100-101).
Botezul:
În vechime nasterea era asistatã de o moasã a satului, astãzi aceasta este fãcutã în spital la Iasi. În caz de urgentã fiecare dispensar comunal poate asigura gravidelor conditii pentru ca pruncul sã se nascã sãnãtos si în sigurantã ...
Botezul reprezintã un moment important din viata unui copil (chiar dacã fãrã voia lui) deoarece prin acest act el este initiat în tainele sfinte ale crestinãtãtii. Botezul reprezintã o amprentã vie a spiritualitãtii crestine prin care copilul este transpus în lumea tainicã a sacralitãtii, în universul ancestral al Puterilor Ceresti inspirate si ghidate de Iisus Hristos. El reprezentã primul pas spre dobândirea unei identitãti. Prin numele de botez, nou-nãscutul intrã în rândul crestinilor si obtinea o identitate suficientã, cel putin în rândul familiei sale. De regulã, copilul este botezat de nasii care îi cununaserã si pe pãrinti.
Botezul este oficiat de un preot hirotonit la Biserica din sat. Actul botezului este realizat si cu ajutorul cristelnitei, apei sfintite, candelelor si lumânãrilor aprinse.
Moasa aduce copilul iar nasul si cu nasa cu lumânarea în mânã merg spre bisericã. Preotul, dupã ce citeste o moliftã specialã, care implicã crearea unei atmosfere de exorcizare si initiere, scufundã copilul de trei ori în cristelnitã, dupã care îl dã nasei. Traditia crestinã spune cã, din acel moment copilul are un înger pãzitor care-l va însoti toatã viata pânã în momentul trecerii în lumea de dincolo. Dupã ce este sters si înfãsurat, preotul îi face mir-ungerea si-l închinã la iconostas. Bãietii sunt dusi si în altar si închinati în cele patru colturi.
Cei care boteazã devin nasii copilului si cumãtrii cu pãrintii acestuia, urmând ca atunci când finul se însoarã, ei sã-l cunune.
Cumãtria este organizatã acasã la pãrintii copilului fiind invitati rudele si prietenii apropiati.
Copilul este scãldat acasã de cãtre nasã, mama si femeile adunate dupã un ceremonial bine stiut. În scãldãtoare se pun: busuioc (sã fie iubit), floare de bujor (sã fie frumos), dacã-i fatã, se adaugã o panã de gâsca sau de gãina(sã fie usoarã), pâine, zahãr, miere, lapte, bani, aghiazmã, fiecare constituindu-se ca un element al complexului ritual de purificare. Apoi, este scos si închinat la icoana Maicii Domnului (Protectoarea pruncilor). Apa scãldãtorii este aruncatã la rãdãcina unui copac tânãr, iar albia este pusã cu gura în jos. Nasii primesc un colac cu un prosop în el. Urmeazã petrecerea. Dupã un timp, cumãtrii se întâlnesc pentru a aduce colacii si pentru a-i tãia unghiile si pãrul finutului. Când creste, copilul îsi respectã nasii zicându-le: nanule si nanã.
Nunta:
Un alt prag important al fiecãruia este ceremonia de cãsãtorie. Plecându-se de la prietenie, dupã lungi... „cãutãri", bãiatul îsi gãseste sufletul-perechea. Regulile dupã care se ghideazã fiecare „cãutãtor" nu sunt stricte ci sunt adoptate dupã moment, loc si pereche....
Cãsãtoria în trecut era mai mult o „afacere" a pãrintilor decât a tinerilor. Faptul cã, cel putin pânã la împroprietãrirea tãranilor, locuitorii satelor nu aveau drept de posesie asupra pãmântului pe care îl lucrau, ci doar unul de folosintã - pãmântul nu reprezenta o componentã a patrimoniului social - determinã inexistenta unei strategii patrimoniale bazatã pe împãrtirea pãmântului, grãbind procesul de iesire din indiviziunea familiarã. Ajuns la vârsta maturitãtii tânãrul este îndemnat chiar de pãrintii sãi sã-si întemeieze o familie. El primeste astfel un pãmânt al sãu, dobândeste un nou statut social, realizeazã aliante matrimoniale cu alte grupuri familiale. Primul pas spre cãsãtorie era petitul: o cunostintã sau o rudã din partea bãiatului, de regulã o femeie, era trimisã la familia fetei pentru a-i aduce la cunostintã dorinta de a lua pe fatã de sotie. Petitoarea prezenta care era situatia materialã a flãcãului. Pãrintii fetei îsi exprimau punctul de vedere, iar dacã era pozitiv se aducea în discutie si zestrea fetei. Se fixa o zi, de regulã duminica, când se întâlneau pãrintii fetei cu cei ai bãiatului, la fatã acasã. Se purtau discutii cu privire la zestrea pe care o dãdea socrul mic, pânã când cãdeau de acord. Acesta era de fapt si momentul logodnei. Cãsãtoria dintre doi tineri putea fi si urmarea unei dragoste înfiripate între cei doi cu prilejul horelor din sat ce se organizau aproape în fiecare duminicã. Bãietii se însurau la vârste cuprinse între 16 si 30 de ani, înainte sau dupã efectuarea stagiului militar de 3 ani (în perioada interbelicã). Dupã o sãptãmânã, cei doi tineri mergeau la primãrie pentru a-l anunta pe ofiterul stãrii civile asupra hotãrârii lor de a se cãsãtori, cerându-i sã facã actele necesare. Ziua nuntii era într-o duminicã, pentru cã atunci era zi de sãrbãtoare si de slujbã la bisericã, atunci având loc si cununia religioasã. Nuntile, organizate mai ales toamna, durau, în functie de starea materialã a pãrintilor, pânã la trei zile, începând de vineri seara, când venea fanfara la casa mirelui, si pânã marti dimineata. Festivitãtile începeau de sâmbãtã seara prin deschiderea lor de cãtre fanfarã (cele de la Pietris sau Cozmesti).
Nunta era un eveniment pentru toti locuitorii satului. Cu acest prilej socrii împrumutau de la vecini mese, scaune, oale pentru a întinde „masa mare", îmbelsugatã, udatã din plin cu vin.
Darul de nuntã se oferea în naturã, în functie de gradul de rudenie: o vacã, un vitel, câteva oi, câtiva saci cu grâu sau cu porumb, o cãrutã, un plug, o grapã. Ideea de bazã era de a-i ajuta pe tinerii cãsãtoriti sã prindã un „cheag", pentru a-si dezvolta cãsãtoria.
Divorturile erau putine, la fel si viata în concubinaj. Dacã rãmânea vãduvã, femeia nu se cãsãtorea decât în cazuri exceptionale. Primul copil apãrea dupã primul an de la cãsãtorie. Apoi veneau ceilalti, la intervale de unu sau doi ani. Erau familii care aveau si 12 copii, dar în general se înregistrau 5-6. În primul an, tinerii cãsãtoriti continuau sã meargã la hora din sat la nunti si la botezuri, dar apoi se închideau tot mai mult în gospodãria lor si se limitau la cercul de rude apropiate. Casa în care locuiau era o locuintã monocelularã, de suprafatã sau semi-îngropatã. (BUTNARU 2007, 92).
Astãzi multe din obiceiurile de altãdatã au fost uitate sau omise cu buna stiintã. De exemplu sunt si cazuri când pãrintii unei pãrti nu sunt de acord si atunci „se încing spiritele". Mai rar „mireasa" este furata (cu acordul ei) dar pierde sustinerea si sprijinul material al pãrintilor; în timp majoritatea si-au „reformulat" optiunile si si-au acceptat ginerele sau nora.
Când totul este gata tinerii merg la dispensarul medical de unde primesc certificatul nuptial, pe care-l depun la ofiterul stãrii civile, anuntând hotãrârea de a se cãsãtori oficial. Dupã zece zile cãsãtoria se poate efectua. Are loc cãsãtoria civila oficiata de primarul comunei în asistenta rudelor si a prietenilor; apoi se merge spre casa pentru a „îmbrãca mireasa". Sãtenii sunt invitati la nunta cu cel putin o zi înainte de cãtre vornicei si mire. Gãtitul miresei se face de cãtre domnisoarele de onoare (voalul si coronita) si nasa. Mirele este gãtit de cavalerii de onoare. Fanfara intoneazã „cântecul miresei" si al zestrei.
Dupã ceremonialul îmbrãcãrii miresei în fata oglinzii are loc dansul acesteia, care este efectuat de un vornicel cu o sticla de vin în mâna în gâtul cãreia se afla un colac. Urmeazã un alt moment - iertãciunea. Cuvântul îi apartine vornicelului care cere pãrintilor sã ierte greselile copiilor, sã-i binecuvânteze si sã le ureze sãnãtate, casã bunã, belsug si copii frumosi. Un colac este tãiat în patru.
Mireasa, dupã ce îsi face cruce, aseazã colacul deasupra capului si pe bucãti le aruncã în spate, în mijlocul nuntasilor; o parte este pãstratã de mireasã pentru a rãmâne frumoasã ca în ziua nuntii. La plecarea din casã, mirii sunt sfãtuiti sã pãseascã pragul „cu dreptul" pentru a le merge bine în viata. Mireasa este însotitã de domnisoarele de onoare, iar mirele de cavalerii de onoare. Pe drum toti sãtenii de pe la porti sunt cinstiti cu vin si sunt invitati la eveniment.
La bisericã, tinerii se închinã la icoane, se aseazã în fata altarului lângã masa pregãtitã pentru oficierea cãsãtoriei, având în dreapta si în stânga nasii cu lumânãrile în mânã.
Ceremonialul cununiei religioase constã în lecturarea unor texte sacre din Biblie de cãtre preot, încoronarea, punerea verighetelor, încojurul mesei de trei ori în sensul invers al acelor de ceasornic de cãtre preot, miri, nasi, degustarea anaforei înmuiate în miere si a vinului, sãrutare Sfintei Scripturi si predica preotului.
Se pãrãseste biserica cu lumânãrile aprinse în muzica fanfarei care intoneazã marsul. La fiecare fântânã copii pun în fata mirilor gãleti cu apã, ca simbol al bunãstãrii, armoniei si norocului. Mirele pune câte un ban în fiecare gãleatã, apoi le rãstoarnã cu piciorul. Soacra mare asteaptã mirii acasã. Ajungând acasã, aceasta le înconjurã gâtul cu un stergar lung ca sã fie uniti toatã viata si îi trece pragul casei. Toti invitatii sunt poftiti la masa de cununie, iar în curte se încinge hora. Nuntasii sunt întâmpinati cu marsul de intrare, iar mirii si nasii îi cinstesc cu sticle de vin. Pe o farfurie mare se pune darul miresei. Seara are loc masa mare, iar spre dimineatã se închinã gãina nasului. Baba cu gãina îsi primeste bacsisul si este înlocuitã de un vornicel care strânge darurile.
Piesele vestimentare apartin costumului popular de sãrbãtoare. În ceea ce priveste croiala si decoratia, se respecta specificul zonei.
Cãmasa, cea mai importanta piesa, trebuia sã fie neapãrat noua, simbol cã se începea "o alta viata". În vechime, cromatica decoratiei cãmãsii se realiza cu rosu - simbol al vitalitãtii maxime, al fecunditãtii si al tineretii în plinã ascensiune. Confectionarea cãmãsii se realiza de cãtre mireasa sau mama acesteia, „ca sã nu i se fure norocul" sau „sã nu i se facã de urât", adicã vrãji.
Rochia alba de astãzi reuneste si înlocuieste toate complicatele sisteme de asociere a diverselor piese traditionale, eliminându-le cu întreaga lor valoare simbolicã.
Încãltãmintea trebuia sã fie nouã iar în unele zone se cumpãra de cãtre mire.
Însemne specifice
Pieptãnãtura miresei se realizeazã de cãtre nasã, în duminica nuntii, în prezenta celor mai apropiate prietene.
Din ratiuni de protectie magicã bazatã pe prestigiul cifrelor impare, pãrul se împletea în trei, cinci sau sapte suite, si se lãsau ca atare - cozi, ori se rãsuceau în coc. Gãteala capului presupune aplicarea peste pieptãnãtura, în scop ritualic, a plantelor si florilor naturale, a lânii colorate în rosu, a panglicilor si apoi aplicarea unor tesãturi, coifuri din bani sau cununã, specifice diferitelor sate. tesãtura subtire din bumbac este cusutã ca o glugã cu un fir de busuioc în vârf si se pune peste capul miresei. Beteala argintie semnificã strãlucirea soarelui si, implicit, protectia purtãtoarei prin prestigiul simbolului solar. Voalul, aparitie târzie, se încretea cu fir rosu.
Podoabele miresei sunt: cercei, inele, mãrgele rosii si salba de aur sau argint care ar trebui dãruitã de mire în timpul nuntii (pentru cei mai avuti). Mireasa poate purta si perle.
Gesturi rituale
Înainte de a se îmbrãca, dimineata, mireasa se purifica prin îmbãiere în apa neînceputã (adusã dintr-o sursã curgãtoare, în conditii speciale: înainte de rãsãritul soarelui, o fecioara carã apã într-un ulcior, fãrã sã verse din el vreun pic, pe muteste, având grijã sã nu îi iasã nimeni în cale).
Se puneau în sân elemente cu valoare augural - protectoare: usturoi, busuioc si un ban de argint, ca mireasa sã aibã noroc si sã nu o poatã deochea nimeni.
Încãltatul miresei se face de cãtre un flãcãu, iar în pantofi i pune câteva boabe de grâu si chiar un ban, ca sã aibã noroc de bucate si bani. Mireasa trebuia sã pãseascã peste prag cu piciorul drept; de asemenea, si urcarea în cãrutã si intrarea în Biserica, tot cu piciorul drept trebuie sã se facã.
Când mirele soseste la casa miresei, aceasta trebuie sã îl priveascã printr-un inel, în scopul de a-l „îngrãdi" pentru familie sau ca sã nu sufere mireasa, la bãtrânete, cu ochii. Daca la „Isaiia dãntuieste" mireasa trage piciorul dupã ea, toate prietenele sale se vor mãrita în acel an sau dacã prind buchetul cu flori aruncat de mireasã în spate sau din bucãtile de colac.
(Informatii : un vornic anonim).
Inmormantarea:
Cultul mortilor a fost si este respectat cu sfintenie de toti oamenii. În toate siturile arheologice sunt descoperite schelete "împodobite" cu ocru, brãtãri, inele, arme si unelte,... silexuri, vase de ritual, monede, etc. Toate acestea reflectã credinta vie în "viata de dincolo". Frica de moarte i-a determinat pe toti semenii si înaintasii nostrii sã cugete adânc asupra sensului si existentei vietii ca entitãti religioase, ghidate de forta magnificã a lui Dumnezeu.
„Refugiul" în eternitate este „orchestrat" încã din timpul vietii prin mãsurile pe care si le ia fiecare. Toate acestea au menirea sã-l protejeze, sã-l ghideze si sã-i asigure o cãlãtorie usoarã în lumile invizibile ceresti. Trecerea spre cealaltã lume poate fi lesne dacã din timpul vietii, viitorul "cãlãtor" urmeazã îndeaproape preceptele crestine autentice. În viatã nu existã "întâmplare" totul e necesitate. Neputinta noastrã în fata acestui "prag" numit "moarte" se datoreazã si atasamentul exagerat fatã de perisabilitatea obiectelor din jur si a nerespectãrii întocmai a preceptelor morale elementare.
În momentul apropierii "trecerii", muribundului i se aprinde o lumânarea, - lumina ca simbol al discernãmântului, al cunoasterii, al ajutorului ceresc. Înainte de acest moment ultim, bolnavului i se face "sfânta tainã a maslului si împãrtãsania" pentru toate pãcatele sãvârsite în timpul vietii. La pãrãsirea trupului, sufletul ia forma unui abur, vizibil uneori mai ales prin vibratiile ondulate pe care le imprimã paharului cu apã de la capul acestuia. Sunt multe mãrturii în acest sens, dovadã incontestabilã a existentei sufletului si a trecerii acestuia într-o altã dimensiune existentialã, într-un alt plan subtil, spiritual.
Dupã „iesirea" sufletului, trupul este spãlat, îmbrãcat în haine de sãrbãtoare si asezat pe o masã în camera de curat. Apa de la scãldãtoare se varsã la un copac, locul se acoperã cu balia pentru a nu cãlca nimeni peste el. Picioarele se strâng si se leagã cu o panglicã de pânzã numitã „piedicã". Trupul trebuie asezat cu fata spre rãsãrit - ca simbol al trecerii spre o altã lume. Mâinile i se pun pe piept, dreapta peste stânga. În mâna dreaptã i se aseazã o cruce din cearã si peste cruce se lipeste un ban pentru a plãti vãmile vãzduhului, vãmile de trecere spre lumea de dincolo. Trupul este acoperit cu un giulgiu, dintr-o pânza albã, imaculatã, ca simbol al podului de luminã spre cealaltã lume. Timp de trei zile se trag clopotele la bisericã pentru a se vesti în aceastã lume cã o fiintã a pãrãsit planul fizic dar si pentru cealaltã lume care, dupã cum spune traditia, vesteste venirea sufletului acolo. Vibratiile fizice ale clopotului sunt acordate pe o frecventã care le face posibilã translatia acusticã în altã dimensiune temporalã si existentialã, vestind astfel aparitia unui suflet în acel plan ancestral divin. La cap se pune un sfesnic de la bisericã pentru a arde necontenit lumânãri pe durate a trei zile si douã nopti.
Oglinzile si televizorul sunt acoperite. Se pregãtesc lucrurile care vor fi date de pomanã; poduri, prosoape, pernã, cuverturã, lãicere, etc. Animalele de casã vor fi legate sau alungate - pot fi asociate cu anumite entitãti negative. Deasupra usi, la casa unde se aflã trupul neînsufletit, se pune o pânzã neagrã.
Seara sãtenii vin la priveghi, fiecare punând câte o lumânare pentru cel plecat dintre ei, flori si cate un ban pentru trecerea vãmilor sau ajutorul rudelor. Aici fiecare deapãnã clipele petrecute cu cel plecat, bocesc si sunt alãturi sufleteste de rudele acestuia. Din respect nimeni nu-l vorbeste de rãu. Cel neînsufletit trebuie privegheat tot timpul, lumânãrile sã nu se stingã. Sufletul se aflã timp de 40 de zile în sfera subtilã a pãmântului si abia dupã prãznuire el pãrãseste definitiv acest plan; la catolici este asociat cu "Purgatoriul". Preotul vine cu dascãlul pentru a citi "stâlpii" - Evangheliile celor patru apostoli; Matei, Luca, Ioan, Marcu. Îngropãciunea nu se face într-o zi de luni pentru a nu pricinui moarte printre cei rãmasi în viatã. La podoabele care însotesc sicriul sunt legate prosoape. Lucrurile care se dau de pomanã se aseazã înaintea defunctului, animalele sunt legate si tinute la îndemnã, sunt ornamentate nãsãliile, cu care va fi dus sicriul si pomenile, lumânãrile cu prosop pentru preot si dascãl, cãtuia cu cãrbuni si tãmâie. Înainte de a scoate trupul neînsufletit din casã preotul îl prohodeste, iar dupã iesire, pânza neagrã - doliul - este luat de deasupra usii de la intrare. La poartã se citeste prima evanghelie, dupã care se pune în miscare întregul cortegiu. La fiecare rãscruce de drumuri sau fântânã, cortegiul se opreste, nu mai putin de trei ori si numai mult de 12 ori, iar preotul citeste la fiecare oprire din Evanghelie. La fântânã se dã de pomanã o canã de vin, iar înaintea mortului se pune un "pod" cu colac si lumânare si se aruncã bani pentru vãmi. În bisericã preotul prohodeste mortul, dupã care vorbeste despre faptele din viata acestuia, despre rolul si destinul omului în lume. Urmeazã "sãrutarea cea din urmã", prin care cei dragi îsi iau rãmas bun de la acesta. Ajunsi la cimitir, sicriul este dus la groapã, unde preotul face o slujbã specialã, cei dragi rostesc câteva cuvinte în memoria celui dus, iar gropari cu ajutorul unor frânghii sau pânzã, coboarã sicriul în groapã cu fata spre rãsãrit.
Preotul stropeste în formã de cruce mortul cu apaos, iar rudele se spalã pe mâini cu acest vin. Se aruncã bani în groapã pentru plata locului, iar groparii fixeazã capacul. Toti cei prezenti aruncã tãrânã peste sicriu zicând: "Dumnezeu sã-l ierte". La groapã se dau de pomanã peste groapã un cocos si trei gãini care se spune cã merg înaintea sufletului ghidându-l pânã la poarta Raiului. Sãtenii sunt apoi asteptati la casa defunctului cu masa pregãtitã. Se sfinteste colacul si coliva si masa cu bucate, apoi se mãnâncã de sufletul mortului.
Pomenirea mortului se face la 3, 9, 20 si 40 de zile când se dã si pomul, la jumãtate de an, la un an, la 7 ani, sau la alte sãrbãtorii religioase când se pomenesc mortii. Pomenirea mortilor se face în zilele de hram a bisericilor si în fiecare duminicã se merge cu colivã la slujba de la bisericã. Nouã sãrbãtori la rând se dau prescuri la bisericã. Trei zile dupã înmormântare, dimineata, rudele cele mai apropiate merg la mormânt, aprind lumânãri si tãmâiazã locul si aprind toiagul care a fost lângã mort.
Dezgroparea se face la sapte ani si implicã: slujba de pomenire, podoabele, lumânãri, pomeni, colivã, clopote, lucruri ce se dau de pomanã, comandare pentru sãteni.
Aceste ritualuri efectuate cu ocazia înmormântãrilor sau pomenirilor, sunt mosteniri, pãstrate cu sfintenie, modificate în parte, încã de la înaintasii nostrii getodaci care erau lãudati de pãrintele istoriei Herodot, pentru complexitatea si grija fatã de „lumea de dincolo".
Arta populara:
Dovezi despre acest mestesug milenar le gãsim în sãpãturile arheologice efectuate în zonã, prin acele greutãti din lut ars de la asa zisele rãzboaie de tesut, fusoiolele ... (greutãti ale fusului). Pe unele bucãti de chirpic descoperite în incinta unor locuinte s-au descoperit amprente de tesãturi.
Astãzi, tehnica de lucru a gospodinelor satelor este la fel de asemãnãtoare cu cea de acum câteva sute de ani : stativele-scheletul din lemn; sulurile; vãtalele care fixeazã spata; itele tinute în pozitie verticalã de cãtre scripeti; slobozitorul; tãlpicile care sunt manevrate cu abilitate pentru a diversifica modelul tesãturii, suveica cu tevi din stuf, cu atã sau alte materiale, pentru bãtãtura; letca-rotitoarea prin care se pune pe tevi, atã, s.a.
Ornamentele sunt realizate în tehnica înnãditului si tesutului în douã ite, în patru ite si în ozoare. Stergarele sunt decorate la capete cu vrâste ridicate cu speteaza, cu bumbac galben vopsit sau cu arnici rosu si negru.
Acestea, ca si fetele de masã sau prostirile de pat sunt împodobite cu diferite cusãturi în aceeasi cromaticã traditionalã de rosu si negru.
Predominã ornamentul vegetal, zoomorf si antropomorf, fete si copaci, pãuni si vrãbiute, hulubi si cocosei, flori de câmp si romburile. Stergarele erau brodate cu motive vegetale (frunza vitei-de-vie, struguri, artarul, ghinda, trandafirii), aviforme (pãuni, cocosi, gâste), zoomorfe (calul), antropomorfe (fete si bãrbati), astrale. Capetele stergarelor erau tivite cu gãurele sau cusãturi în zigzag. Aceleasi, modele se întâlneau si pe fetele de masã, prostiri. Fetele de pernã prezintã decoruri având ca motive centrale pãsãri, fete, ramuri cu flori sau flori în ghiveci, ca variantã a pomului vietii. Prostirile erau din pânzã de casã, cu marginile împodobite cu benzi late de dantelã tãrãneascã. Piesele cele mai impunãtoare erau scoartele, covoarele sau lãicerele, cu modele geometrice, vegetale, zoomorfe, distingându-se printr-un rafinament în îmbinarea culorilor.
Mobilierul era adaptat nevoilor curente, fiind simplu si având un rol strict functional: unul sau douã paturi, asezate adesea pe patru pari bãtuti în pãmânt, peste care se fãcea un pod din scânduri. Apoi se puneau paie pentru a fi mai moale iar deasupra asezau asternutul, fãcut din in, cânepã sau lânã (mindir), alteori rogojini în loc de tolice. La capãtul patului erau cele 2-3 perne, umplute cu puf, lânã sau paie si plapuma (umplutã cu lânã). Vasele mari se tineau pe sobã sau pe peretii din camera ce juca rol si de bucãtãrie. Inventarul cuprindea ceaune, oale pentru lapte, strãchini de lut, linguri de lemn, fãcãletul. Lângã geam era asezatã masa, dreptunghiularã sau rotundã, iar sub ea se gãseau scaunele.
În camera „de curat" era lada de zestre, primitã de nevastã, dar si cea (cele) destinate fiicelor ce se apropiau de vârsta de mãritat. Aceastã ladã, mândria familiei, era, de regulã, sculptatã sau pictatã. Aici se asezau obiectele de pret: costumul national, fetele de pernã si de plapumã (ogheal), lãicerele, prosoapele si cãmãsile, opincile noi, iar în timpurile mai apropiate de zilele noastre, pantofii. La perete erau patul, acoperit cu covoare tesute în casã, cu rãzboiul de tesut, pernele pentru zestre.
Spre geam, era masa, acoperitã cu o fatã de masã din in sau borangic, alãturi de câteva scaune destinate musafirilor. Aceastã camerã era folositã în cazuri deosebite. Aici era primit preotul de Pasti, Crãciun sau Boboteazã, sau la alte momente speciale (botez, nuntã, înmormântare). În toate camerele pe peretele dinspre rãsãrit se gãseau icoane (BUTNARU 2007, 93-94).
Tesãturile traditionale folosite la acoperirea patului sau laitele se teseau din lâna în culoare naturalã, în special alb cu negru, în patru ite, cu vrâste urzite si tesute, oblonase sau pãtrãtele. Macaturile actuale sunt în douã ite si sase scripeti sau în douãite si foiri de la 9 la 100. Aceste macaturi sunt de lânã si bumbac fiind denumite sicuverturi, au aceeasi functie utilitarã.
Lãicerele si scoartele împodobesc interioarele tãrãnesti din aceste sate. Cele mai simple ornamente de lãicere sunt vrâstele si scaunele denumite genute si paduri.
Coloritul vegetal, de o mare valoare artisticã, a fost înlocuit în prezent cu cel chimic, care se caracterizeazã printr-o gama cromaticã bogatã, dominând culorile vii.
Scoartele bãtrânesti vopsite sunt decorate cu motive alese predominând ornamentul geometric denumit si national. Cele mai semnificative motive sunt: pomisori, trandafiri, coronite, cocosei, corbi si cel mai întâlnit este pomul vietii.
Traistele de lânã în douã ite sau traista tesutã cu vrâste ridicate cu speteazã, sunt piese de port întâlnite arareori în comunã.
Sacii si toalele din cânepã sunt nelipsite din inventarul unei gospodãrii. Aceste tesãturi erau pregãtite ca zestre pentru fete sau se pãstrau pentru ritualul înmormântãrii.
În trecut se folosea ca materie primã cânepa, inul pentru borangic. Astãzi se folosesc lâna, bumbacul si cârpele. Cânepa era cultivatã, apoi smulsã din pãmânt, legatã în mãnunchiuri, uscatã, scuturatã de frunze si pusã la topit în apã.
Mãnunchiurile erau spãlate în pârâuri, puse la uscat, fãcute grãmezi în picioare. Urma separarea fibrei de cânepã cu ajutorul melitei fiind trasã printr-un instrument numit raghilã, se fãceau fuioare si apoi era toarsã.
La pregãtirea firului de urzealã se folosea un instrumentar adecvat: pieptenii, rãschitorul, urzitoarea, vârtelnita cu fofelnite.
Culoarea atei de bãtut sau a lâni era extrasã din scoarta unor copaci (arin, nuc, mesteacãn, artar, etc.).
Femeile si fetele coseau haine, nãframe, stergare cu atã, mãrgele si fluturi.
Costumele se îmbrãcau, de regulã, la sãrbãtori, dar când se uzau, erau purtate si în zilele de lucru. În viata de zi cu zi femeile se îmbrãcau cu fuste iar bãrbatii cu pantaloni din materiale tesute în casã, cãmãsi de in sau cânepã. Pentru cãmãsi se cumpãrau materiale si de la Husi. Atât în zile de sãrbãtoare cât si în cele de lucru, atât bãrbatii cât si femeile erau acoperite pe cap cu cãciuli din blanã de miel sau cu baticuri sau broboade (bariz de casã). În perioada interbelicã si-a fãcut simtitã prezenta si influenta de la oras. Opinca, prinsã cu nojite, era folositã pe post de încãltãminte, iar în loc de ciorapi se întrebuinta o pânzã ce înfãsurã piciorul. Se mai foloseau si papuci din cânepã sau din lânã.
Opincile din piele de porc se mai purtau prin anii `70, iar astãzi le mai vedem pe la unii ciobani de pe Valea Crasnei sau de pe culmea Lohanului.
Prin lada de zestre gãsim ca relicve, îmbrãcãminte traditionalã pãstratã ca mostenire de la generatiile trecute: ie, fote, bonzi, cãmãsi de noapte, cojoacele, etc.
Costumul popular:
Bãrbatii purtau cãmãsi din pânzã de fuior de cânepã, apoi de in si bumbac, cu mâneci largi, cusute cu flori. În componenta costumului mai intrau: itari, cãmasã lungã, chimir, opinci din piele de porc, coltuni, boandã, cojoc din blanã de oaie, suman.
Femeile purtau cãmãsi de in, apoi din bumbac, cusute cu flori la poale, la mâneci si la gât, polcute, fuste de lânã, baticuri, basmale, barize, saluri, flanele de lânã, boandã, cojoc, opinci, ghete, ciubotele, catrintã, jupã, ii brodate la gât etc.
Biblioteca Comunalã "Mihai Eminescu" Ciortesti
Primul fond de carte îl întâlnim la fostul Schit Crãsnita, majoritatea de sorginte religioasã, fiind mentionat de cãtre Gh. Ghibãnescu în "Surete si Izvoade".Foarte interesante sunt si însemnãrile de pe copertile cãrtilor sau la marginea foilor, ce au surprins unele fenomene deosebite din naturã sau din societatea medievalã ce au avut loc în mai multe momente istorice.
Alte consemnãri despre existenta unor biblioteci particulare le avem abia pentru perioada interbelicã la familia Michiu de la conacul de pe Crasna, la fostul conac de la Serbesti - mai întâi de la Dimitrie Hernea, iar apoi la colonelul Ion Lambrino.
Biblioteca este o institutia specializatã ale cãrei atributii principale sunt: constituirea, organizarea, prelucrarea, dezvoltarea si conservarea colectiilor de cãrti, publicatiilor seriale, a altor documente de bibliotecã si a bazelor de date, pentru a facilita utilizarea acestora în scop de informare, cercetare, educare si recreare; initierea, organizarea si desfãsurarea de programe culturale.
Comunalã "Mihai Eminescu" Ciortesti
Biblioteca Comunalã "M. Eminescu" Ciortesti a fost înfiintatã în anul 1902, la 4 ani de la emiterea Legii lui Spiru Haret, ca bibliotecã sãteascã. Dupã câtiva ani devine bibliotecã a comunei, functionând în localul scolii din Ciortesti. Lectura publicã este organizatã sistematic în perioada anilor 1955-1960, când generalizarea retelei de biblioteci comunale este legiferatã prin HCM Nr. 1542/1951.
Beneficiind de sprijinul material al statului , biblioteca s-a adaptat, printr-o juducioasã achizitie de carte, necesitãtilor dezvoltãrii social-economice a comunei.
Probabil, la începuturile ei, biblioteca era în grija unui învãtãtor. Prin anii 1940-1950 sunt informatii potrivit cãrora, bibliotecar ar fi fost doaman Burduja Margareta. Din anul 1959 si pânã în anul 1976, biblioteca a avut ca bibliotecar pe doamna Huhulea Valeria. În anul 1975 biblioteca a trecut printr-un incendiu devastator în care s-au pierdut cãrti de o vloare deosebitã. Între anii 1977- 1978 bibliotecar a fost d-na Anisoara Popovici, iar din anul 1978 si pânã în anul 1991, cu indemnizatie, d-l învãtãtor Ciobotariu Vasile.
Din data de 15.05.1991 si pânã în prezent postul de bibliotecar cu norma întreagã este ocupat de Grigoriu Maricica.
Din anul 1989, sediul bibliotecii este amplasat la etajul Cãminului Cultural Ciortesti, bucurându-se de un spatiu bine organizat si întretinut.
La sãrbãtorirea centenarului, în anul 2002 biblioteca din Ciortesti a primit numele poetului national "Mihai Eminescu", iar în anul 2005 si-a extins acivitatea prin deschiderea unei filiale în satul Serbesti.
În prezent, totalul colectiilor este de 9924 documente, structurate astfel: cãrti tipãrite 9618 - cu 7103 titluri; publicatii seriale 287 - cu 96 titluri; 20 de documente audio-video; alte documente ( afise, pliante, brosuri etc. ) cuprinzând informatii din sfera comunitarã sau consumul de droguri.
Din anul 2009, beneficiind de sprijinul Consiliului Local Ciortesti si de o competentã îndrumare metodicã din partea Bibliotecii Judetene "Gh. Asachi" Iasi, pe lângã serviciile clasice, biblioteca oferã acces gratuit la internet, gratie proiectului "Biblionet- Lumea în biblioteca mea" finantat de de Fundatia Bill & Melinda Gates.
Biblionet este un parteneriat între IREX, Ministerul Culturii, Cultelor si Patrimoniului National, Fundatia EOS (Educating for an Open Society), Asociatia Nationalã a Bibliotecarilor si Bibliotecilor Publice din România (ANBPR) si bibliotecile publice românesti. Prin acest program, biblioteca din Ciortesti a fost dotatã cu patru calculatoare dotate cu camere web si cãsti cu microfon, o imprimantã, un scanner, un modem wireless, un videoproiector si un ecran, în valoare totalã de 9054,19 lei.
Astfel, utilizatorii bibliotecii, beneficiazã de servicii moderne de informare, de comunicare cu rudele din depãrtare, de initiere în folosirea tehnologiei informationale si de petrecere în mod plãcut a timpului liber.
Activitãtile culturale ale bibliotecii se desfãsoarã lunar, în parteneriat cu consiliul local, cu scolile si cu celelalte institutii din comunã. Sunt manifestãri specifice: sezãtori literar- muzicale, expozitii de carte, prezentãri de carte, dramatizãri dupã opere literare, auditii muzicale, sesiuni de informare a cetãtenilor.
La bunul mers al activitãtii bibliotecii, o contributie deosebitã o are grupul de "Prieteni ai bibliotecii". Acesta fiind alcatuit din elevi ai scolii Ciortesti si Serbesti, care au înteles rolul pe care il are biblioteca în formarea lor pentru viitor.
Monografia Comunei Ciortesti
Caminul cultural, "agora" locului natal
Cãminul cultural este „agora" locului natal, este opaitul care lumineazã si trezeste constiinta egregorului local. Mentinerea unor activitãti permanente cu caracter iluminator, are darul de a împãrtãsi si ridica nivelul de constiintã al populatiei locale, care vede în acest edificiu o oazã a culturii romanesti.... Cãminul Cultural dã prilejul intelectualitãtii satului de a se manifesta plenar, de a-si pune în valoare harul divin, înzestrarea, bagajul informatiilor acumulate, dar si îndemânarea si spiritul întreprinzãtor al acestora. Fiecare popor, fiecare regiune sau sat are un alt „limbaj" artistic, un alt bagaj cultural, dictat de conditiile fizico-geografice, talentul oamenilor, agilitatea si spiritul de sacrificiu umanitar etc.
În acest spirit, intelectualitatea acestor sate, pãtrunsi de ideea responsabilitãtii si datoriei fatã de tarã si-au unit gândurile si fortele pentru realizarea unor cercuri culturale, a unor scoli de adulti si sezãtori sãtesti, a serbãrilor scolare, a horelor si balurilor comunale, actiuni de interes obstesc, ajutorarea celor nãpãstuiti de soartã, etc. Tematica variatã avea în vedere si pãstrarea traditiilor si obiceiurilor locale, rãspândirea culturii prin toate mijloacele existente, organizarea unor manifestatii de naturã sã antreneze participarea cât mai largã a cetãtenilor. În mediul sãtesc, alãturi de diferite credinte, obiceiurile formeazã o anumitã conduitã moralã în care se desfãsoarã viata comunitãtii rurale. Ele au fost pãstrate cu strãsnicie si transmise din generatie în generatie pânã la noi.
Ideea cãminelor culturale a apãrut în perioada interbelicã ca o mai bunã organizare a sezãtorilor de altãdatã. Sezãtorile sunt practicate din cele mai vechi timpuri, ele fiind adunãri restrânse organizate îndeosebi seara, unde se spuneau povesti, glume, ghicitori, se dãdeau sfaturi. De cele mai multe ori, sezãtorile aveau si scopuri practice: femeile si fetele torceau, împleteau, scãrmãnau lânã, coseau, fãceau pene pentru perne, etc. Sezãtorile aveau loc la un cetãtean care fie era ajutat la clacã, fie gãzduia concetãtenii pentru a afla lucruri mai interesante din toatã lumea.
La cãminul cultural sunt organizate baluri, spectacole, se proiectau filme, diafilme, se lansau cãrti, se desfãsurau serbãri diverse, se prezentau programe electorale, seri de lecturã, coruri de copii si adulti.
În general din toate satele comunale se adunau un numãr necesar de oameni pentru un cor, participând în special cadrele didactice, apoi tinerii, tãranii, etc. În multe cazuri, corul reprezenta si o bravadã a sistemului comunist care introdusese obligativitatea participãrii acestora la Cântarea României. Nu de putine ori sinceritatea si patriotismul sãtenilor umbreau ideologia comunistã prin întâlnirile de suflet si simtire care depãseau cu mult "directivele" dictate de partidul comunist. Oamenii locului adaptau traditia localã la noile schimbãri de regim, organizând ca pe vremuri, hore, sezãtori, serbãri câmpenesti, jocuri sportive.
Coruri
Corurile sunt înfiintate odatã cu bisericile. Apoi sunt întâlnite în perioada comunistã, atunci când cadrele didactice aveau obligatia sã formeze câte un cor la fiecare scoalã cu scopul de a participa la Festivalul National Cântarea României, fiind structurat pe etape intercomunale, interjudetene si nationale.
Arta contemporanã
Sculptori:
Ioan Balan-Rotãria
Cenacluri literare
Câte un inimos profesor de limba si literatura românã lua initiativa înfiintãri unor cenacluri literare, antrenând atât elevii scolii din care fãcea parte cât si unii sãteni talentati, profesori de alte specialitãti sau chiar alte categorii sociale.
Asezare:
Comuna se află la marginea sudică a județului, pe malul stâng al râului Vasluieț, acolo unde acesta primește apele afluenților Coropceni și Ciortești.
Este străbătută de șoseaua națională DN24, care leagă Iașiul de Vaslui. La Coropceni, din acest drum se ramifică șoseaua județeană DJ244D, care duce spre sud-est la Dolhești și mai departe în județul Vaslui la Bunești-Averești, Duda-Epureni și Huși (unde se termină în DN24B)
Demografie:
Conform recensământului efectuat în 2011, populația comunei Ciortești se ridică la 3.979 de locuitori, în scădere față de recensământul anterior din 2002, când se înregistraseră 4.366 de locuitori.
Majoritatea locuitorilor sunt români (96,1%). Pentru 3,82% din populație, apartenența etnică nu este cunoscută.[2] Din punct de vedere confesional, majoritatea locuitorilor sunt ortodocși (94,3%), cu o minoritate de adventiști de ziua a șaptea (1,36%). Pentru 3,9% din populație, nu este cunoscută apartenența confesională.
STEMA COMUNEI CIORTEȘTI (județul Iași)
Descriere:
Scut antic, tăiat argint și roșu. În partițiunea superioară, pe argint, un dragon ieșind, verde, limbat cu roșu, ținând o cruce de aur cu talpa ascuțită în gheara dreaptă; colții și ghearele de aur. În partițiunea inferioară, pe verde, o spadă (cu garda în sus) și o cheie, încrucișate („în săritoare”), ambele de argint. Scutul este timbrat de o coroană murală de argint, cu un singur turn.
Semnificație:
Dragonul cruciat este stema prezumtivă a descălecătorului satului Ciortești. Spada și cheia sunt preluate din stema familiei Miclescu, ai cărei membri au ctitorit biserica din satul Șerbești, component al comunei. Coroana murală de argint, cu un singur turn, semnifică statutul de comună.