Primaria Comunei Ciortesti - judetul Iasi » Telefon: 0232 320.800, 320.400 » Program de lucru: Luni-Vineri 8-16


Vă aducem la cunoștință că pentru o navigare cat mai ușoară acest site utilizează fișiere de tip cookie. De asemenea, am actualizat politica site-ului pentru a ne conforma cu Directiva (UE) 2002/58/EC ("Directiva E-Privacy") si de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protectia persoanelor fizice in ceea ce priveste prelucrarea datelor cu caracter personal si privind libera circulatie a acestor date si de abrogare a Directivei 95/46/CE ("Regulamentul GDPR").

Înainte de a continua navigarea, vă rugăm să citiți și să înțelegeți conținutul Politicii de Utilizare a Cookies și Politicii de Prelucrare a Datelor.

Prin continuarea navigării pe site confirmați acceptarea politicii de utilizare a cookies si a politicii de prelucrare a datelor.


Autentificare

INFORMARE privind măsurile de mediu și climă aplicate în anul 2016 pe terenurile agricole
Legislație privind problema câinilor cu și fără stăpân
Impozite si taxe pe terenuri, cladiri, autovehicule s.a.
ORGANIGRAMA PRIMARIEI CIORTESTI
Strategia de dezvoltare a comunei Ciortesti pentru perioada 2014- 2020
ANALIZA SWOT pentru perioada 2014 - 2020
PROGRAM AUDIENTE

Inmormantarea

Cultul mortilor a fost si este respectat cu sfintenie de toti oamenii. În toate siturile arheologice sunt descoperite schelete "împodobite" cu ocru, brãtãri, inele, arme si unelte, silexuri, vase de ritual, monede, etc. Toate acestea reflectã credinta vie în "viata de dincolo". Frica de moarte i-a determinat pe toti semenii si înaintasii nostrii sã cugete adânc asupra sensului si existentei vietii ca entitãti religioase, ghidate de forta magnificã a lui Dumnezeu.

„Refugiul" în eternitate este „orchestrat" încã din timpul vietii prin mãsurile pe care si le ia fiecare. Toate acestea au menirea sã-l protejeze, sã-l ghideze si sã-i asigure o cãlãtorie usoarã în lumile invizibile ceresti. Trecerea spre cealaltã lume poate fi lesne dacã din timpul vietii, viitorul "cãlãtor" urmeazã îndeaproape preceptele crestine autentice. În viatã nu existã "întâmplare" totul e necesitate. Neputinta noastrã în fata acestui "prag" numit "moarte" se datoreazã si atasamentul exagerat fatã de perisabilitatea obiectelor din jur si a nerespectãrii întocmai a preceptelor morale elementare.

În momentul apropierii "trecerii", muribundului i se aprinde o lumânarea, - lumina ca simbol al discernãmântului, al cunoasterii, al ajutorului ceresc. Înainte de acest moment ultim, bolnavului i se face "sfânta tainã a maslului si împãrtãsania" pentru toate pãcatele sãvârsite în timpul vietii. La pãrãsirea trupului, sufletul ia forma unui abur, vizibil uneori mai ales prin vibratiile ondulate pe care le imprimã paharului cu apã de la capul acestuia. Sunt multe mãrturii în acest sens, dovadã incontestabilã a existentei sufletului si a trecerii acestuia într-o altã dimensiune existentialã, într-un alt plan subtil, spiritual.

Dupã „iesirea" sufletului, trupul este spãlat, îmbrãcat în haine de sãrbãtoare si asezat pe o masã în camera de curat. Apa de la scãldãtoare se varsã la un copac, locul se acoperã cu balia pentru a nu cãlca nimeni peste el. Picioarele se strâng si se leagã cu o panglicã de pânzã numitã „piedicã". Trupul trebuie asezat cu fata spre rãsãrit - ca simbol al trecerii spre o altã lume. Mâinile i se pun pe piept, dreapta peste stânga. În mâna dreaptã i se aseazã o cruce din cearã si peste cruce se lipeste un ban pentru a plãti vãmile vãzduhului, vãmile de trecere spre lumea de dincolo. Trupul este acoperit cu un giulgiu, dintr-o pânza albã, imaculatã, ca simbol al podului de luminã spre cealaltã lume. Timp de trei zile se trag clopotele la bisericã pentru a se vesti în aceastã lume cã o fiintã a pãrãsit planul fizic dar si pentru cealaltã lume care, dupã cum spune traditia, vesteste venirea sufletului acolo. Vibratiile fizice ale clopotului sunt acordate pe o frecventã care le face posibilã translatia acusticã în altã dimensiune temporalã si existentialã, vestind astfel aparitia unui suflet în acel plan ancestral divin. La cap se pune un sfesnic de la bisericã pentru a arde necontenit lumânãri pe durate a trei zile si douã nopti.

Oglinzile si televizorul sunt acoperite. Se pregãtesc lucrurile care vor fi date de pomanã; poduri, prosoape, pernã, cuverturã, lãicere, etc. Animalele de casã vor fi legate sau alungate - pot fi asociate cu anumite entitãti negative. Deasupra usi, la casa unde se aflã trupul neînsufletit, se pune o pânzã neagrã.

Seara sãtenii vin la priveghi, fiecare punând câte o lumânare pentru cel plecat dintre ei, flori si cate un ban pentru trecerea vãmilor sau ajutorul rudelor. Aici fiecare deapãnã clipele petrecute cu cel plecat, bocesc si sunt alãturi sufleteste de rudele acestuia. Din respect nimeni nu-l vorbeste de rãu. Cel neînsufletit trebuie privegheat tot timpul, lumânãrile sã nu se stingã. Sufletul se aflã timp de 40 de zile în sfera subtilã a pãmântului si abia dupã prãznuire el pãrãseste definitiv acest plan; la catolici este asociat cu "Purgatoriul". Preotul vine cu dascãlul pentru a citi "stâlpii" - Evangheliile celor patru apostoli; Matei, Luca, Ioan, Marcu. Îngropãciunea nu se face într-o zi de luni pentru a nu pricinui moarte printre cei rãmasi în viatã. La podoabele care însotesc sicriul sunt legate prosoape. Lucrurile care se dau de pomanã se aseazã înaintea defunctului, animalele sunt legate si tinute la îndemnã, sunt ornamentate nãsãliile, cu care va fi dus sicriul si pomenile, lumânãrile cu prosop pentru preot si dascãl, cãtuia cu cãrbuni si tãmâie. Înainte de a scoate trupul neînsufletit din casã preotul îl prohodeste, iar dupã iesire, pânza neagrã - doliul - este luat de deasupra usii de la intrare. La poartã se citeste prima evanghelie, dupã care se pune în miscare întregul cortegiu. La fiecare rãscruce de drumuri sau fântânã, cortegiul se opreste, nu mai putin de trei ori si numai mult de 12 ori, iar preotul citeste la fiecare oprire din Evanghelie. La fântânã se dã de pomanã o canã de vin, iar înaintea mortului se pune un "pod" cu colac si lumânare si se aruncã bani pentru vãmi. În bisericã preotul prohodeste mortul, dupã care vorbeste despre faptele din viata acestuia, despre rolul si destinul omului în lume. Urmeazã "sãrutarea cea din urmã", prin care cei dragi îsi iau rãmas bun de la acesta. Ajunsi la cimitir, sicriul este dus la groapã, unde preotul face o slujbã specialã, cei dragi rostesc câteva cuvinte în memoria celui dus, iar gropari cu ajutorul unor frânghii sau pânzã, coboarã sicriul în groapã cu fata spre rãsãrit.

Preotul stropeste în formã de cruce mortul cu apaos, iar rudele se spalã pe mâini cu acest vin. Se aruncã bani în groapã pentru plata locului, iar groparii fixeazã capacul. Toti cei prezenti aruncã tãrânã peste sicriu zicând: "Dumnezeu sã-l ierte". La groapã se dau de pomanã peste groapã un cocos si trei gãini care se spune cã merg înaintea sufletului ghidându-l pânã la poarta Raiului. Sãtenii sunt apoi asteptati la casa defunctului cu masa pregãtitã. Se sfinteste colacul si coliva si masa cu bucate, apoi se mãnâncã de sufletul mortului.

Pomenirea mortului se face la 3, 9, 20 si 40 de zile când se dã si pomul, la jumãtate de an, la un an, la 7 ani, sau la alte sãrbãtorii religioase când se pomenesc mortii. Pomenirea mortilor se face în zilele de hram a bisericilor si în fiecare duminicã se merge cu colivã la slujba de la bisericã. Nouã sãrbãtori la rând se dau prescuri la bisericã. Trei zile dupã înmormântare, dimineata, rudele cele mai apropiate merg la mormânt, aprind lumânãri si tãmâiazã locul si aprind toiagul care a fost lângã mort.

Dezgroparea se face la sapte ani si implicã: slujba de pomenire, podoabele, lumânãri, pomeni, colivã, clopote, lucruri ce se dau de pomanã, comandare pentru sãteni.
Aceste ritualuri efectuate cu ocazia înmormântãrilor sau pomenirilor, sunt mosteniri, pãstrate cu sfintenie, modificate în parte, încã de la înaintasii nostrii getodaci care erau lãudati de pãrintele istoriei Herodot, pentru complexitatea si grija fatã de „lumea de dincolo".

Vizualizari: 345
Data creare: 25-02-2016 15:12:20
Comunicate de Presă referitoare “la majorarea indemnizației lunare pentru creșterea copiilor, majorarea și prelungirea stimulentului de inserție.
VENITURI SALARIALE ALE PERSONALULUI DIN CADRUL PRIMARIEI COMUNEI CIORTESTI
Licitatie publica pentru inchirierea unor spațiilor de birouri / comerciale din cadrul proiectului TRANSAGROPOLIS TRANSFRONTALIER AGRIBUSINESS SUPPORT, in comuna LETCANI, judetul IASI.
Stema comunei Ciortesti, judetul IasiDescrierea si semnificatia stemei comunei Ciortesti, judetul Iasi
ANUNT
PRIVIND OCUPAREA UNUI POST VACANT PRIN TRANSFER LA CERERE
ANUNT-DEMONSTRATIE CRUCEA ROSIE
ANUNT CONCURS REFERENT ASISTENT SOCIAL
ANUNT CONCURS
Ziarul local ”COLINELE CIORTESTILOR”
BULETINUL INFORMATIILOR DE INTERES PUBLIC, COMUNICATE DIN OFICIU
Starea vremii
Localitatea: Ciortesti
Latitudine -> 46.91119°
Longitudine -> 27.84127°
Astazi
Duminica 23-09-2018
Predominant noros
Predominant noros
Temperatura
11°C
Minima zilei --> 10°C
Maxima zilei --> 19°C
Presiune atmosferica --> 1.00 Bar
Umiditate --> 81 %
Vizibilitate --> 16.10 km
Stare atmosfera --> stationara
Viteza vant --> 7.00 km/h
Directie vant --> VAR
Soarele rasare --> 6:58 am
Soarele apune --> 7:4 pm
Maine
Descarcari electrice
Descarcari electrice
Minima zilei --> 10°C
Maxima zilei --> 21°C
Poimaine
Partial noros
Partial noros
Minima zilei --> 7°C
Maxima zilei --> 13°C